
Availability Heuristic
De neiging om een oordeel te vellen op basis van de eerste informatie die beschikbaar is, in plaats van op basis van een grondige analyse van alle beschikbare informatie.
Marketers kunnen deze bias gebruiken door de meest opvallende of recente informatie over een product of dienst te benadrukken, in plaats van alle beschikbare informatie te presenteren.
Voorbeeld
Wanneer iemand hoort over een reeks inbraken in hun buurt en daarna bang is om ‘s avonds alleen thuis te zijn. Ze gebruiken de recente inbraken als basis voor overwaardering van de waarschijnlijkheid hun beslissing om niet alleen thuis te zijn, in plaats van om na te denken over hoeveel inbraken er eigenlijk plaatsvinden in hun buurt in vergelijking met andere gebieden.
Of als iemand denkt dat het vaak voorkomt dat mensen worden overvallen op straat, omdat ze zich herinneren dat ze een paar keer zijn aangesproken door iemand op straat die iets van hen wilde. Dit kan leiden tot een onrealistische waardering van het risico om op straat te lopen, omdat deze gebeurtenissen als belangrijker of waarschijnlijker worden beschouwd dan andere, minder opvallende of minder frequent voorkomende gebeurtenissen.